vrijdag 27 april 2012

Amateuraborteur

De stappen zijn gezet. De woorden zijn klaar. De aanbiedingsteksten zijn geschreven. De covervoorstellen zijn ingediend. Er is gebedeld bij Bekende Mensen om lyrische quotes. Mijn eerste boek is af. Er komt niets meer bij. Het is een afgerond geheel. Als alles meezit, verschijnt mijn eerste boek (Er gebeurde o.a niets) in oktober bij uitgeverij Atlas-Contact. Ik hoop op één iemand die tienduizend exemplaren van het boek koopt, of tienduizend mensen die één exemplaar van het boek kopen. Al is 750 verkochte exemplaren een betere inschatting, verwacht ik. Als één iemand, die ik niet ken, het boek koopt, is het voor mij al geslaagd. Maar de uitgever denkt daar vast anders over. Volgens mijn mentor L.H. Wiener schrijft een schrijver om onsterfelijk te worden. Hij zegt dat je, wanneer je een boek hebt gepubliceerd, je voor eeuwig voortleeft, al is het maar ergens in een doos, met andere boeken waar niemand op zit te wachten, op zolder. Ik geloof niet dat ik onsterfelijkheid nastreef. Ik weet wel waarom ik schrijf, maar het hier, zo neerschrijven, klinkt vreselijk & heel erg. Dus dat doe ik maar niet. Ik hoop dat ik nooit op televisie hoef te verschijnen om mijn boek te promoten. Radio en krant lijken me prima. Als het maar wel beperkt blijft. Ik wil in rust & vrede leven en heb van schrijvende vrienden begrepen dat journalisten altijd een rommeltje maken van je huis en al je drank opzuipen. Dat mijn boek verschijnt heeft twee gevolgen: 1. Veel van de teksten op dit blog hebben hun weg naar het boek gevonden. Ze zijn gewijzigd en aangepast en in een volgorde gezet. Zodat er een logische en lopende eenheid is ontstaan. De teksten op dit blog zijn de embryo, het boek is de baby. Het boek is de ultieme vorm van de teksten die ik schreef. Ik zal de teksten op dit blog die in het boek komen, verwijderen van het blog, als een amateuraborteur. Dit doe ik tussen nu en augustus. Mensen met weinig geld kunnen dus nu beter gaan copy-pasten (edit: de teksten die in het boek verschijnen zijn op woensdag 16 mei 2012 gewist - JP). 2. Ik kan beginnen aan mijn tweede boek. Ik heb ook al plannen voor mijn derde boek, maar het lijkt me handig eerst mijn tweede boek te schrijven, en dan pas mijn derde boek. Mijn tweede boek wordt een collageroman die uit drie delen bestaat. De drie delen hebben iets/niets met elkaar te maken. In mijn hoofd worden het drie delen van ieder honderd pagina’s, uitgegeven in een luxe cassette. Ik ben van plan alles weer voor te publiceren op dit blog, dat is me goed bevallen. De werktitel van boek II is ‘Echte Mensen from Mars’.