vrijdag 2 mei 2014

Academica Literatuurprijs

Mijn boek Er gebeurde o.a. niets staat op de longlist van de Academica Literatuurprijs 2014. Het is de prijs voor het beste debuut. Mijn boek verscheen eind 2012.
Ik schreef twee stukjes tekst. Één voor wanneer ik de shortlist wel haal, één voor wanneer ik de shortlist niet haal. En vast een overwinningstoespraak.

Wel
Mijn boek Er gebeurde o.a. niets heeft de shortlist van de Academica Literatuurprijs gehaald. Wanneer ik win krijg ik tienduizend euro. Het publiek, dat natuurlijk nooit gelijk heeft, moet stemmen. Wanneer ik win, geef ik een feest met drinken en chips voor iedereen die op me heeft gestemd. Mensen stemmen dus eigenlijk voor een woest gratis feest. Ik ben een Opportunist in 't diepst van mijn gedachten. Ik besteed duizend euro van het geld aan het feest, van de rest van het geld los ik mijn schulden af en koop ik een iets te krappe kapiteinspet.
Ik heb overigens altijd al eens met zo’n veel te grote cheque in de tram naar huis willen zitten.

Niet
Mijn boek Er gebeurde o.a. niets heeft de shortlist van de Academica Literatuurprijs niet gehaald. Vanochtend hebben we de eerste eetbare radijs in onze moestuin aangetroffen.

Mijn overwinningstoespraak
‘Kunst is geen wedstrijd. Prijzen voor kunst zijn onzin. Tenzij er een geldbedrag aan verbonden is. Dank u wel, fijne avond.’