donderdag 21 november 2013

De vrouw die het lelijkste schilderij ter wereld maakte

Op straat kom ik degene tegen bij wie ik ooit, aan de muur van zijn woning, het lelijkste schilderij ter wereld zag hangen. Ik schreef er een verhaal over, dat verhaal kwam in mijn boek Er gebeurde o.a niets, dat verhaal diende vervolgens als inspiratie voor een expositie: Het lelijkste schilderij ter wereld. Hij vraagt hoe de expositie was. Ik zeg dat de expositie een succes was, dat er wel honderd mensen waren en dat we de kunst van allerlei ketenen hebben bevrijd. Ik vraag hem of hij het originele lelijkste schilderij ter wereld, waar het allemaal mee begonnen is, nog aan de muur heeft hangen. Hij zegt dat het schilderij terug is naar de vrouw die het gemaakt heeft. Ik vraag of ze weet wat haar schilderij allemaal heeft losgemaakt. Hij zegt dat hij het haar maar niet heeft verteld.