zondag 6 januari 2013

Boekenbal

Onlangs kwam mijn eerste boek, Er gebeurde o.a. niets, uit. Sinds mijn boek verscheen, vragen veel mensen me: ‘Dan ga je zeker naar het Boekenbal?’ Ik zeg dan tegen de mensen dat ik niet verwacht dat ik naar het Boekenbal ga. ‘Huh?’ zeggen de mensen dan, ‘maar je bent nu toch een echte schrijver?’ Ik zeg dan tegen de mensen dat ik nu wel een echte schrijver ben, maar dat het Boekenbal niet voor schrijvers is bedoeld. Ik zeg dat het Boekenbal vooral bedoeld is voor 1.) mensen die bij uitgeverijen werken (en hun partners) en 2.) voor Bekende Nederlanders. Het Boekenbal is onderdeel van de Boekenweek, een week die negen dagen duurt, ter promotie van het Nederlandstalige boek. Daar kun je schrijvers niet bij gebruiken. Niemand is geïnteresseerd in een foto van een schrijver op de rode loper voor de Amsterdamse Stadsschouwburg. Voor een schrijver rukt televisieprogramma RTL Boulevard niet uit. Een schrijver, daar verkoop je geen boek extra mee. Ik zeg tegen de mensen dat de literatuur schrijvers helemaal niet nodig heeft, dat de literatuur alleen maar drukkers, redacteuren en marketingmensen nodig heeft. De mensen zeggen dan: ‘Maar wie schrijft al die boeken dan vol?’ Ik zeg dan dat ze de marketingmensen niet moeten onderschatten, die verzinnen daar wel wat op.