woensdag 12 juni 2013

Kapper

Nog een paar dagen en dan ben ik werkloos. Ik heb ontslag genomen. Mijn baas vond het niet erg. Ik weet niet wat ik nu ga doen. Ik heb geen nieuw werk, ik heb er nog niet naar gezocht. Ik wil niet meer voor een baas werken. Ik moet nog een week werken en dan ben ik klaar. Ik wil verhalen schrijven, wijn drinken en naar vogels luisteren. In de buurt waar ik nu woon zijn meeuwen, luid lachend vliegen ze door de lucht. Ze kakken op de spullen van de buurtbewoners. Ik heb een nieuw huis, in een andere buurt. Over een week verhuis ik. In mijn nieuwe buurt zijn geen meeuwen. Boven mijn nieuwe buurt vliegen lieve kleine vogels die mooie liedjes zingen. Tussen het klussen (in mijn nieuwe huis) door rook ik sigaretten -tussen de opgeslagen tuindeuren in- en luister ik naar de lieve vogels. Iedere dag, wanneer ik naar mijn werk loop, loop ik langs mijn kapper. Mijn kapper zit dan in een kappersstoel en kijkt naar buiten. Ik heb nog nooit klanten in zijn kapperszaak gezien. Zelf kom ik ieder half jaar bij de kapper. Ik zwaai iedere dag naar de kapper als ik voorbij loop, de kapper zwaait dan terug en kijkt naar mijn haar. Als ik uit mijn werk kom, zit de kapper nog op dezelfde plek en zwaaien we weer naar elkaar. Iedere keer als ik bij de kapper in zijn stoel zit, vertelt hij dat hij al sinds zijn twaalfde als kapper werkt en dat hij Nederlands heeft geleerd door de betekenis van ieder woord dat hij niet snapte te vragen. Daarna praat de kapper over het weer en vraagt hij me wat ik van het weer vind. Ik probeer zo kortaf mogelijk antwoord te geven, zodat de kapper doorknipt. Ik heb een keer tegen de kapper gezegd dat ik meer van regen dan van zon houd, maar dat viel niet in goede aarde bij hem. Ik ga naar deze kapper omdat hij dichtbij mijn huis zit en vijftien euro voor een knipbeurt vraagt. Als ik verhuisd ben, en geen werk meer heb, zal ik niet meer dagelijks langs de kapper lopen en niet meer naar hem zwaaien. Mijn haar is eigenlijk weer te lang geworden, het blijft niet meer goed overeind staan en langzaam begint er een natuurlijke scheiding in mijn haar te ontstaan.