zaterdag 22 juni 2013

Murakami

Over een tijd verschijnt het nieuwe boek van Haruki Murakami: De kleurloze Tazaki en de jaren van zijn bedevaart. De uitgeverij van Murakami organiseerde een evenement. Een paar schrijvers moest twee vragen over Murakami beantwoorden en voor komen lezen op het evenement. Ik was een van de schrijvers. We moesten onder meer bedenken waar het nieuwe boek van Haruki Murakami over zou gaan, terwijl we niet wisten waar het boek over zou gaan. Het evenement heeft al plaatsgevonden.

1. Waaruit bestaat jouw fascinatie voor Murakami?
Ik heb veel boeken van Murakami in huis. Ik heb de boeken Ten zuiden van de grens, Hard-boiled Wonderland, De jacht op het verloren schaap, Norwegian Wood, Na de aardbeving, De olifant verdwijnt en Kafka op het strand in huis. Van die boeken heb ik alleen De jacht op het verloren schaap gelezen. Ik ben een koper van boeken, ik ben geen lezer. Ik vind lezen zonde van mijn tijd. Waarom een boek lezen als je ook televisie kunt kijken? Ik koop vooral boeken om indruk te maken op de visite.
Ik heb al die boeken van Murakami gekocht omdat ik hoorde dat hij van Richard Brautigan houdt. Richard Brautigan is mijn favoriete schrijver.
Het ene boek dat ik van Murakami gelezen heb, las ik op het strand van La Gomera. La Gomera is een van de Canarische Eilanden. La Gomera is ontstaan na een vulkaanuitbarsting, lang geleden. Het strand bestaat uit zwart zand. Vanuit de lucht gezien ziet La Gomera er uit als een sinaasappelschil die in zijn geheel is losgepeld van de sinaasappel. Het is een vakantiebestemming die ik iedereen kan aanraden. Of je nu een boek van Haruki Murakami bij je hebt of niet.

2. Waar denk je dat de nieuwe Murakami over gaat?
Ineens staat Tazaki op van tafel en begint te lopen. Hij heeft zijn bord nog niet leeg. Zijn ouders verdelen het overgebleven eten eerlijk. Tazaki loopt de deur uit, de wereld in. Erg ver komt hij niet. Vlak voor de deur wordt hij aangereden.
Door een brommer, bestuurd door zijn beste vriend.
In het ziekenhuis hoort Tazaki dat de doctoren zijn lichaam niet hebben kunnen redden. Alleen zijn hoofd is over. Tazaki bestaat nu uit een hoofd dat, op zich, weer uit één oog en één oor en één mond bestaat.
Samen met zijn beste vriend gaat Tazaki op reis. De beste vriend bestuurt de brommer, het hoofd Tazaki zit achterop tussen de snelbinders. Ondertussen geeft Tazaki zijn oog en oor goed de kost. Zou het toeval zijn dat de twee richting de randen van het land rijden, daar waar binnenkort de mysterieuze en legendarische Tempel van Badroen te zien is? De Tempel verschijnt eens in de duizend jaar. Tijdens hun tocht ontmoeten Tazaki en zijn beste vriend vreemde kostgangers die kortere of langere tijd met hen meereizen. En wie weet vindt Tazaki wel de ware liefde in de vorm van de praatgrage rijstverkoopster Nagumi.