woensdag 4 december 2013

Filosofie

Ik heb de fout gemaakt boeken met een filosofische inslag te lezen. Ik ben van nature geen vrolijk mens, filosofie maakt dit erger. Filosofie maakt van het slechte beest dat de mens is een ingewikkeld beest. Een ontwikkeling waar ik geen behoefte aan heb. Ik heb genoeg aan het beest.
Ik wil zo min mogelijk weten en onthouden, ik wil geen achtergrondinformatie, ik zoek geen verdieping. Ik wil alles vergeten wat ik leer. Ik wil al bij leven verdwenen zijn, zonder in mijn broek te poepen.
Verder hoop ik dat alle slechte schrijvers doodgaan, dat de dieren leren zichzelf te voeren en dat toekomstige afwijzingsbrieven die ik van het Letterenfonds ontvang minder dan vijftien schrijffouten bevatten.
Op straat fietsten twee jongens me tegemoet. Ik liep op de stoep. De jongens waren een jaar of zestien. De ene zei: ‘Jij hebt gisteren toch zuurkool gegeten?’ Het was even stil. Ze passeerden me. Ik keek niet om en hoorde de andere jongen achter me zeggen: ‘Nee.’
Het was weer even stil en toen zei de ene jongen boos: ‘Wie was het dan?’ Daarna waren ze buiten gehoorafstand.